23 خرداد, 1397

تفاوت دیگ های چگالشی با دیگ های معمولی



تفاوت دیگ های چگالشی با دیگ های معمولی

 

یکی از مهمترین مزیت دیگ های چگالشی، راندمان بالای آن ها است که در شرایط مناسب می تواند تا 110% افزایش داشته باشد.

برخلاف دیگ های چگالشی در بویلر های معمولی (فولادی و چدنی) تلفات شدید انرژی را شاهد هستیم زیرا در این دیگ ها گازهایی که بر اثر احتراق حاصل می شوند پس از عبور از محفظه احتراق به صورت مستقیم با دمای بسیار بالا(بیش از150 درجه سانتی گراد) به سمت دودکش هدایت و از طریق آن خارج می شوند.

اما در سیستم های چگالشی با جذب انرژِی گرمای نهان حاصل از چگالش محصولات احتراق، به حداکثر بهره وری از انرژِی گرمایی گاز تولید شده می رسیم و در نهایت دمای خروجی دودکش  در حدود 10 درجه سانتیگراد بیشتر ازدمای برگشت ساختمان به دیگ چگالشی می باشد.

یکی دیگر از مواردی که موجب راندمان پایین تر دیگهای سنتی نسبت به دیگهای چگالشی می شود، مکانیزم ترکیب سوخت و هوا است.  بدین صورت که در دیگهای سنتی گاز و هوا به صورت جداگانه به محفظه سوخت تزریق و سپس توسط جرقه شعله ایجاد می گردد اما در دیگهای چگاشی گاز و هوا قبل از تزریق به محفظه احتراق ترکیب و سپس با ایجاد جرقه شعله تشکیل می شود که این عمل خود موجب رسیدن به بیشترین  بهروری  از سوخت خواهد شد.

در دیگ ها  سنتی امکان تنظیم و کنترل ظرفیت دیگ با بار حرارتی مورد نیازساختمان وجود ندارد. در بهترین حالت در این نوع از دیگها ظرفیت حرارتی مورد نیاز در دو مرحله قابل کنترل می باشد. اما در دیگهای چگالشی گاز و هوا ابتدا  ترکیب شده و سپس توسط فن به محفظه احتراق تزریق می گردند پس در عمل  با کنترل سرعت فن امکان کنترل ظرفیت دیگهای چگالشی  نسبت به میزان تقاضای سیستم حرارتی  با ضریب افزایشی و یا کاهشی 1% امکان پذیر می باشد.

مقالات-atag , , , , , , , , , , ,
About admin2

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبدخرید